همین نزدیکی ها

آمار

  • امروز: 98
  • دیروز: 3
  • 7 روز قبل: 47
  • 1 ماه قبل: 311
  • کل بازدیدها: 39347
  • خانه 
  • تماس  
  • ورود 

اندیشه و عمل؛ دو بال برای پرواز

04 آبان 1399 توسط اسفندیاری

 اساس تمام پیشرفتهاى مادى و معنوى بشر در طول تاریخ، اندیشه و تفكر از یك طرف، و سعى و تلاش و عمل از طرف دیگر بوده است . پیامبران، امامان و بندگان صالح الهى همگى اهل فكر و تعقل بوده‏اند . قرآن این كتاب الهى و آسمانى براى اندیشه و تفكر، و تلاش و عمل، ارزش والا و حیاتى قائل است و زیباترین و رساترین سخنان را در باره ارزش دانش و تعقل، و دقت و تفقه بیان نموده است . در قرآن بیش از هزار بار كلمه «علم‏» و مشتقات آن كه نشانه بارورى اندیشه است، تكرار شده و افزون بر 17 آیه به طور صریح انسان را دعوت به تفكر نموده، بیش از 10 آیه با كلمه «انظروا؛ دقت كنید» ، شروع شده است . بیش از پنجاه مورد كلمه عقل و مشتقات آن به كار رفته است و در چهار آیه نیز قاطعانه به تدبر در قرآن  امر شده است و همچنین از كلمه فقه و تفقه و امثال آن بهره جسته است

در مورد عمل هم در قرآن بیش از 354 مرتبه لفظ «عمل‏» و مشتقات آن آمده است و جمله «آمنوا وعملوا الصالحات‏» بیش از 65 مورد در قرآن مطرح شده است . این مطلب، نشان دهنده لزوم ایمان به عنوان ثمره اندیشه و تفكر، در كنار عمل و تلاش شایسته مى‏باشد .

در روایات معصومی ن علیهم السلام نیز آثار و فواید مهمى براى تفكر و اندیشه بیان و مطرح شده است كه بیان همه آنها در این مقال نمى‏گنجد و ما تنها به بررسى این موضوع در كلمات گهربار امام حسن عسكرى علیه السلام مى‏پردازیم .

 

نشانه اندیشمندان
یكى از نشانه‏هاى اندیشمندان; شیوه سخن گفتن آنان است . نوشته‏ها، حرفها و كلمات ایشان به خوبى می زان عقل و رشد آنان را بیان مى‏دارد . در این باره امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود:

«قلب الاحمق فى فمه وفم الحكیم فى قلبه؛ دل نابخرد در دهان او است، و دهان خردمند فرزانه، در دل او .» انسان اندیشمند، اول در اطراف سخن فكر مى‏كند، نفع و زیان آن را بررسى مى‏كند و آن‏گاه به سخن گفتن اقدام مى‏نماید . ولى انسان بى‏خرد و كم‏اندیش، نخست‏سخن مى‏گوید و بعد در عواقب و اطراف آن به اندیشه مى‏پردازد. در نتیجه، اندیشمند كم‏تر خطا مى‏كند، و كم اندیشان و یا كج‏اندیشان كم‏تر به راه صواب مى‏روند .

امام حسن عسكرى علیه السلام در كنار اندیشه و فكر، بر عمل و رفتار شایسته تاكید نموده است آن حضرت بر اوصاف عملى و رفتارى كه در مورد رابطه انسان با خالقش، جامعه‏اش، خانواده‏اش و با خودش مطرح است، انگشت نهاده است كه این مسئله به خوبى اهمی ت «عمل گرایى‏» را در كنار «اندیشه‏گرایى‏» نشان مى‏دهد

دلیل این امر آن است كه بر اثر اندیشه، روح و عقل انسانى روشن مى‏شود و در پرتو آن نورانیت، حق و باطل، و درست و نادرست را از یكدیگر تشخیص مى‏دهد، در حالى كه بى‏خردان در ظلمت جهل به‏سر مى‏برند . به همی ن جهت، امام حسن عسكرى علیه السلام فرمود:

«علیكم بالفكر فانه حیاة قلب البصیر ومفاتیح ابواب الحكمة؛ بر شما باد به اندیشیدن! پس به حقیقت، تفكر موجب حیات و زندگى دل آگاه، و كلیدهاى دربهاى حكمت است .»

 

سخن خدا با اندیشمندان
امام حسن عسكرى علیه السلام مى‏فرماید: «انما خاطب الله العاقل؛  فقط خداوند خردمند را مورد خطاب قرار داده است .»

این جمله كوتاه و رسا از عمق بسیارى برخوردار است و حكایت از آن دارد كه سخن خدا و خطاب او با كسانى است كه هم داراى فكر و قدرت تفكرند، و هم از نیروى اندیشه و تدبر استفاده مى‏كنند .

عبادت با تفكر

بسیارند كسانى كه عبادت را منحصر در انجام نماز و خواندن نمازهاى مستحبى و گرفتن روزه‏هاى واجب و مستحب مى‏دانند، بدون آنكه در رمز و راز آن اندیشه كنند و یا در زمان و اوضاع آن تعقل نمایند .

امام حسن عسكرى علیه السلام با توجه به این خطر و به وجود آمدن و اشاعه آن در جامعه اسلامى، جایگاه ویژه اندیشه و تفكر را این‏گونه بیان مى‏فرماید:«لیست العبادة كثرة الصیام والصلوة وانما العبادة كثرة التفكر فى امر الله؛عبادت به بسیارى نماز و روزه نیست، همانا عبادت تفكر بسیار در امر خداوند است .»

 

عاقبت نیندیشیدن
عالم آخرت تجسم وسیع و گسترده‏اى از عالم دنیا است و همه حقایق این جهان در آنجا به صورت متناسبى مجسم مى‏گردد. آنها كه با عقل خود اندیشه نكردند و با چشم جانشان در دیدن حقایق دقت‏به خرج ندادند، در روز قیامت نابینا محشور مى‏شوند. امام حسن عسكرى علیه السلام این حقیقت را با گوشزد كردن آیه‏اى از قرآن، براى اسحاق بن اسماعیل نیشابورى در طى نامه‏اى چنین بیان مى‏كند:

«…فاتم الله علیك یا اسحاق وعلى من كان مثلك ممن قد رحمه الله وبصره بصیرتك نعمته … فاعلم یقینا یا اسحاق انه من خرج من هذه الدنیا اعمى فهو فى الآخرة اعمى واضل سبیلا; یا اسحاق لیس تعمى الابصار ولكن تعمى القلوب التى فى الصدور وذلك قول الله فى محكم كتابه حكایة عن الظالم اذ یقول  : «رب لم حشرتنى اعمى و قد كنت‏بصیرا * قال كذ لك اتتك ءایتنا فنسیتها و كذ لك الیوم تنسى‏» (طه/126 )؛ اى اسحاق! خداوند بر تو و امثال تو از آنهایى كه مورد رحمت الهى قرار گرفته و همچون تو داراى بصیرت خدادادى مى‏باشند، نعمت‏خویش را تمام كرده است … پس به یقین بدان اى اسحاق كه هر كس از دنیا نابینا بیرون رود، در آخرت هم نابینا و گمراه خواهد بود. اى اسحاق! چشمها نابینا نمى‏شوند; بلكه دلهایى كه در سینه‏ها هستند نابینا مى‏شوند . و این سخن خداوند در كتاب متقن خویش است آنجا كه از زبان انسان ستم‏پیشه بیان مى‏كند: «پروردگارا چرا مرا نابینا محشور نمودى با اینكه داراى چشم بودم؟ (خداوند در جواب) مى‏فرماید: همان گونه كه آیات ما براى تو آمد و تو آنها را فراموش كردى، امروز نیز تو فراموش خواهى شد .»

انسان اندیشمند، اول در اطراف سخن فكر مى‏كند، نفع و زیان آن را بررسى مى‏كند و آن‏گاه به سخن گفتن اقدام مى‏نماید . ولى انسان بى‏خرد و كم‏اندیش، نخست‏سخن مى‏گوید و بعد در عواقب و اطراف آن به اندیشه مى‏پردازد. در نتیجه، اندیشمند كم‏تر خطا مى‏كند، و كم اندیشان و یا كج‏اندیشان كم‏تر به راه صواب مى‏روند

عمل در كنار اندیشه
فكر و اندیشه، و یا تامل و تدبر آن‏گاه ارزش حقیقى و عینى خویش را نشان مى‏دهد كه منجر به عمل و تلاش و سعى و كوشش شود وگرنه تفكرى كه منهاى عمل باشد، ارزش واقعى را نخواهد داشت . در واقع، فكرى مطلوب و كارساز است كه به عمل صالح بینجامد .

امام حسن عسكرى علیه السلام در كنار اندیشه و فكر، بر عمل و رفتار شایسته تاكید نموده است آن حضرت بر اوصاف عملى و رفتارى كه در مورد رابطه انسان با خالقش، جامعه‏اش، خانواده‏اش و با خودش مطرح است، انگشت نهاده است كه این مسئله به خوبى اهمی ت «عمل گرایى‏» را در كنار «اندیشه‏گرایى‏» نشان مى‏دهد . از جمله به شیعیانش فرمود:

«شما را سفارش مى‏كنم به تقواى الهى و ورع در دین خود و كوشش در راه خدا، راستگویى و رد امانت‏به هر كه به شما امانت‏سپرده - خوب یابد - طولانى بودن سجده و خوب همسایه‏دارى; چرا كه محمد صلى الله علیه و آله براى اینها آمده است. در گروههاى آنها (مخالفان) نماز بخوانید (یعنى در نماز جماعت آنها شركت كنید)، در تشییع جنازه آنها شركت كنید و بیمارانشان را عیادت، و حقوق آنان را ادا نمایید; زیرا اگر مردى از شما در دین خود ورع داشت و در سخنش راست گفت و امانت را رد كرد و اخلاقش با مردم خوب بود گفته شد: این شیعه است . پس من از این شادمان مى‏شوم .»

منبع : تبیان

 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: فرج لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

همین نزدیکی ها

  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • آشنایی با وبلاگ نویسی
  • اهمیت وبلاگ نویسی در فضای مجازی
  • ویرایش مطالب وبلاگ
  • قابلیت مشاهده و به اشتراک گذاری
  • وضعیت نظر دهی به مطلب
  • وضعیت نظر دهی به مطلب
  • آموزش درج قسمتی از متن به صورت : "بیشتر بخوانید"
  • افزودن تصویر
  • افزودن فیلم
  • تنظیمات مطالب
  • مدیریت نظرات
  • تنظیمات عمومی
  • تجزیه و تحلیل وبلاگ
  • مدیریت فایل
  • مدیریت قالب
  • مدیریت پیام ها
  • آموزشي - درسي
  • انیمیشن
  • فرقه شناسی
  • آموزش هنرهای خانگی
  • اسلام
  • مسائل روز
  • اهل بیت
  • ساقه
  • مهدویت
  • حجاب
  • عبادات
  • سیاسی
  • دلنوشته
  • احکام روز
  • اخلاقی
  • آموزش انگلیسی
  • فرج
  • رمضان
  • پژوهش
  • ترفند جستجو در اینترنت

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

ذکر ایام هفته

کد ذکر ایام هفته

دعای فرج

حرم فلش - کد دعای فرج برای وبلاگ

ذکر شمار انتظار

حرم فلش - کد وبلاگ ثانیه شمار فلش

آمار

  • امروز: 98
  • دیروز: 3
  • 7 روز قبل: 47
  • 1 ماه قبل: 311
  • کل بازدیدها: 39347

خبرنامه

خبرنامه

بهترین وبلاگ ها

  • فرهنگی
  • نورفشان
  • یاری گر شهید ابراهیم هادی
  • صاحل الامر
  • ندا فلاحت پور

کاربران آنلاین

  • نورفشان

صلوات شمار

دریافت کد صلوات شمار
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس